La flauta dolça és un instrument molt antic. Sembla ser, segons explica Curt Sachs en el seu llibre Historia Universal de los instrumentos musicales 1, que ja existia a la prehistòria i que l’home primitiu la utilitzava juntament amb els corns, cargols de mar, amb els instruments de percus-sió (que eren molts) i amb l’arc de caça, suposat predecessor dels instruments de corda. Generalment eren fetes, les flautes, amb un os foradat o amb fang. Hom ha trobat restes de flautes prehistòriques, neolítiques i de l’Època Antiga dintre de tom- bes; gràcies, segurament, al fet que l’home antic atribuïa a aquest instrument poders màgics de resurrecció, de vida i de fertilitat. Fent un gran salt històric i situant-nos ara ja a l’Edat Mitjana, aquest instrument prengué importància sobretot a l’Europa feudal. Eren fetes de fusta, amb el tub cilíndric i d’una sola peça (l’embocadura no es podia separar del tub), normalment amb set forats al davant i un al darrera. Era un dels instruments habituals dels joglars i ministrils, juntament amb laüts, psalteris, rebecs, li- res, violes i altres de percussió diversa (panderos, panderetes, cascavells, etc.). Era el moment de l’art romànic, del desenvolupament de les llengües romàniques cultivades pels trobadors –nobles poetes de la llengua d’oc–; aleshores la música instrumental era pràctica-ment inexistent. D’una manera habitual, els instruments servien per acompanyar les composicions vocals (ja fossin de tipus lírico-profà o religiós). Aquesta situació es perllongà durant el gòtic i no començà a ser modificada fins a l’aparició de l’Ars Nova amb Guillaume de Machault i altres músics flamencs. Arribats al «Quattrocento» italià i paral·lelament al desenvolupament de l’humanisme i el me- cenatge dels nobles prínceps renaixentistes (els Medici a Florència, els Sforza a Milà i altres), la música instrumental prengué, com tot l’art en general, una nova dimensió. De mica en mica, els instruments deixaren d’acompanyar les veus per a interpretar música de dansa als palaus dels monarques autoritaris, de la noblesa i de la gran burgesia novella esta- blerta als centres urbans. Aquest fou un fort estímul per a la construcció d’instruments. Normalment, cada instrument pertanyia a una família de, com a mínim, quatre instruments; fet que responia a l’exigència de les diferents tessitures de les veus de les composicions polifòni- ques. En la família de la flauta dolça, podem constatar l’existència dels següents membres: la flau- ta soprano (treble), d’uns 30 cm de longitud i amb el do4 per nota més greu; la flauta contralt (alt), d’uns 42 cm de longitud i amb el fa3 per nota més greu; la flauta tenor, d’uns 60 cm de longitud i el do3 per nota més greu; i la flauta baixa (bass), d’uns 150 cm de longitud i el fa2 per nota més greu. A vegades, també era usada la flauta contrabaixa (double bass) d’uns 200 cm de longitud i el do2 per nota més greu.
2. PARTS DE LA FLAUTA
3. LES NOTES A LA FLAUTA
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/concurso1999/1premio/index.htm
http://www.scribd.com/doc/13405751/Digitacion-en-Flauta-Dulce
4. ALGUNS LINKS
http://www.xtec.es/~dmarchan/flauta/
http://www.terra.es/personal/joanvips/home.htm
2. PARTS DE LA FLAUTA
3. LES NOTES A LA FLAUTA
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/concurso1999/1premio/index.htm
http://www.scribd.com/doc/13405751/Digitacion-en-Flauta-Dulce
4. ALGUNS LINKS
http://www.xtec.es/~dmarchan/flauta/
http://www.terra.es/personal/joanvips/home.htm
- http://es.youtube.com/watch?v=eEu4I67e9pI&feature=related http://es.youtube.com/watch?v=Vk70-1PdPXM&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=67fzsIPX8Ak
- http://www.youtube.com/watch?v=LX4Ssdy8D0k ( beat box amb flauta travessera)
- http://www.youtube.com/watch?v=-W_MnLFEW7I&feature=related
- http://www.youtube.com/watch?v=pD4Z91ZTIY0&feature=related
- http://www.youtube.com/watch?v=NgYMIwRxL6E&feature=related
- http://www.youtube.com/watch?v=p1TS0wGmGLE
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada